..welcome to my blog .
...........this is a place where
........i can share my thoughts ,
.........my favourite things and
..........my favourite writings ,
.........a place where i can spill
.........out and find inspirations .
.........you will find here all the
......things about love , life and
...............everything in it
Kawan Selamanya

Wednesday, October 16, 2013

aku nak jiwang jap


+______________+


Membuka lembaran Baru 
Melupakan masa2 yang lalu,

Demi kebahagiaan hidupmu
Dan juga kebahagiaan hidupku,

Dengan tiada kebenciaan darimu, 
Dan juga tiada kebenciaan dariku.


dirimu terlalu indah untuk ku hapus dari hidupku.
Karna waktu mu telah menyatu dalam hidup ini.
Walau kini telah menjadi kenangan.
Bagimu semua sudah tak berarti. Namun bagiku ini adalah kenangan terindah yang tak akan ku dapatkan lagi darimu.
Salam manis untukmu:)
Semoga hidupmu dan hidupku jauh lebih baik dari yg dulu,tentu dengan jalan kita masing-masing:)




Yang hilang biarlah hilang,,
yang sudah prgi biarlah prgi,,
krna dunia ini tdkkah sedaun kelor. . .
Dunia ini luas,,laki" dan wanita jg masih bnyk. . .
Kenpa mesti mnyesali yg bkn jodoh kita,,hilang 1psti Allah, akan mmbrikan lg psngan buat kita,,inya Allah, mndptkan yg lebih baik. . .
Carilah pngganti orng yg sudah prgi dr k'hidupan kita!! Mana tau kita dpt yg lebih baik dr pada dia yg sudah mnyakiti dan x setia sama Cinta dan diri kita sendiri!! mngkin dia ade alasan tersendiri. just leave him alone


erk, OVER distu ? kenapa aku emo ? bese la , perempuan kan, mmg kuat emosional . haha. ini blog aku kan? suka ati aku la nk tulis ape. haha kau kisah ape mak jemahh oii? hohohoo k tataz uolls. nk membawa diri jauh2.

Tuesday, October 15, 2013

saya pencinta kanak2


disebabkan aku tgh stress, memang aku akan tengok gmbr budak2

impian aku stu hr nnt nk jd ibu yang penyayang , yeahhh doakan :)
anak pinjam jap. si mata boOlat
 kak yong, bolat, hidayatullah

 si raisya comel

 yg ni aku suke,muke dia mcm ex-boyfriend,haha iqbal tp bukan tp aku suke main dengan budak ni. dia suke peluk2 titew, comel tangat si tuah ni ,rindu tahu tak ?!! :)

 le-cousin yang kecik2

haikal budak hyper-active, payoh nak jaga.

 ulya si cantik 

 zahra si rajin

 ali karemi kesayangan cikgu



n the last one , si ngada2 n byk mulut alisya :)

tahu tak cikgu rindu kalian sume, hajat ye nak pegi tadika pagi tadi tapi terlangsung plak.
but its ok nanti cikgu datang lagi ea tengok persembahan korang utk hari konvo nnt. hihihi ;)

tlg jgn tmbh stress aku

maap mak ayah
bukan niat ku ingin mendiamkan diri
tp ini je mampu aku buat setelah dirundung kemurungan
sungguh perit biler mak berbicara begitu
berbincang mengenai masalah aku dengan nada yg sinis
sungguh aku sedih yang teramat ketika itu
tak sanggup ku pandang wajahmu ..
aku buntu dengan segala masalah yang ada.
tak tahu nak buat ape..

aku yang dulu bukanlah yang sekarang..
moga perubahan muncul tidak lame lagi
sama2 kite doakan..
keceriaan tu mungkin ada tp tak seperti dulu..
MASALAH !!!!!!!!!!!!!!!! tekanan !!!
macam nak lari dari sume orang.. ape aku ni?? 


by the way,salam aidiladha kengkawan :)

Monday, October 14, 2013

sins :)

walaupun kubur lain2,dosa lain2,siksa lain2,neraka lain2 tp ingatlah

yg memandikan jenazah kamu "org lain"
yg sembahyang jenazah kamu "org lain"
yg mengkhafankan jenazah kamu "org lain"
yg mengkebumikan jenazah kamu "org lain"
yg mbacakan yassin utk kmu "org lain"
yg bersedih di ats kematian kmu juga melibatkan "org lain"


jadi,jgn menyusahkan "yang lain" dengan perangai kamu yg "tidak disenangi allah dan makhluknya"

Bff ~

selamat pulang wahai sahabat jauh ku
huhuuuhu jumpe 2 thn lagi ea
kite suke tangat wat drama kt airport kan
limah,ain,syera,elin,azmira ~ bff selamanya
terima kasih sume :)
*penat drive tak terasa , penat mengalir air mata terasa la.
HAHAHA semoga tabah di sana

Friday, October 11, 2013

sad story . pengakhiran segala-galanya

selama ni aku tak nampak yang aku ni hanya bertepuk sebelah tangan.
 to be continued....

Thursday, September 12, 2013

+___+

Kerana 20 sen itu...
Ini kisah yg saya dapat dr wassap.group..

~Masuk2 opis, termenung skjap..muhasabah diri sbentar. Sayu mengenangkan kejadian sebentar tadi..Bersyukur atas nikmatMu. Alhamdulillah..Kalau kita terasa susah, ada lagi yang lagi susah. Dan mereka tak pernah merungut, kerana mereka tahu, rungutan mereka tidak akan kemana..Allahhurabbi..

Tiap pg,sblum sampai opis, akn sy berhenti beli nasi lemak di simpang tak jauh dari rumah sewa. Pelanggan tetap pcik tu kononnye (^_^) dan sy pasti akan muncul di sekitar jam 6:30pg. Dan setiap kali berhenti membeli, setiap kali itulah juga anak kecik bernama Ashraf berusia 9 tahun akn membeli nasi lemak di gerai yg sama dgn lengkap berpakaian sekolah. Setiap kali kami membeli diwaktu yg sama, akn sy byrkan nasi lemak yg adik ini mahukan. Pd sy,apalah sgt harga Rm1.50 untuk dikongsi bersama adik comel ni.. Dan dlm kesayuan suaranye, dia tak putus2 ucapkan terima kasih.Mungkin inilah peluang yang Allah berikan utk sy bersedekah. Pernah sy bertanya pdnya, berskolah dimana, awalnye keluar berjalan kaki ke sekolah dimana tinggal dan sbagainye. Katanye, dia bersekolah agak jauh, 25-30 minit berjalan kaki, sbb tu kena keluar awal. (terkenang anak2 sedara dirumah yg sebaya dgn Ashraf, semuanye serba tersedia, walaupun tidaklah semewah mana,tp lbh beruntung dari adik ini..Kesian adik ini..)
Setelah hmpir 3 minggu berulang alik dari umah Ayah Bonda di Kajang (masih dlm mood raya kononnye), maka 3 minggu jugalah sy tak membeli nasi lemak pcik dan tak berjumpa dgn Asyraf. Hinggalah pagi ni, sy memulakankan kembali rutin membeli nsi lemak pcik. Tapi, sy pelik kenapa Asyraf terus berjalan tanpa berhenti di kedai pakcik mcm selalu..sy belikan sebungkus dan sy berhentikan kereta sy disebelah Ashraf.

Jiha: Ashraf~~!! akak tggu ashraf td. knape x beli nasi lemak? dah boring nsi lemak pcik? (cuba bergurau). Nah akak belikan satu.
Ashraf: eh, kak jiha..lama x nmpak.trima ksh byk2 kak. Ashraf igt k.jiha dah pindah. bukan dh boring.Tapi..(muka sayu)
Jiha:ehh..nape mcm sedih je tiba2 ni..jom akak hntr p skolah nk?? (setelah 2-3 kali sy bertnya, barulah adik ini bersuara)
Ashraf: Ashraf tak ada duit nk beli. Sbelum ni mak bagi RM1.50 sehari utk sekolah pagi dan petang,blhla Ashraf beli.Tp, minggu lps mak terpaksa potong duit belanja sebab ayah sakit. Mlm td mak potong lagi sebab mak kata minyak naik, mak perlukan duit lebih untuk tambang ke tempat kerja. Ashraf ada RM0.80 je kak jiha.Takpe la, Ashraf beli karipap je disekolah nnt. Ashraf tak boleh tumpang kak jiha..mak pesan jgn tumpang org.Jangan susahkan org. Nnt mak marah. (sayu dn jujur ank kck ni bercerita. ku tahan air mata dr meleleh mendgr ceritanye )
Puasku pujuk utk hntr ksekolah, akhirnye dia beralah..Ye, mmg jauh sekolahnye. PJS7 ke Kampung Lindungan..Gigihnye die berjalan kaki kerana ilmu. Tanpa menghiraukan bahaya diculik dan bahaya dilanggar kereta sewaktu melintas jalan besar. Gigih juga anak ni bersekolah dari seawal 6:30 pagi hingga 6 petang setiap hari hanya dengan berbekalkan sebungkus nasi lemak..Ya Allah.. (T_T) Dan isu minyak, bkn kita shj yang terkena kesan dari kenaikan harga yg HANYA 20sen tu, tp juga ank2 kecik yg tak tahu apa2 ni..kerana mereka bkn dari keluarga yg senang (org senang merasakan 20 sen tu hanyalah dicelah gigi shj). Tapi bagi org2 yang tak berkemampuan, kerana 20sen, mereka tak mampu lagi utk membeli brg2 asas dan mknan seperti biasa. Dari nasi lemak terpaksa bertukar kepada sekeping karipap satu hari...T_T

Sunday, September 8, 2013

kami cinta hati suksis

salam kehitaman dari saya KS 56598 tuan inspektor syahirah bt shaari. wahhh . ;)
face . kehitaman . HAHA
saya suke jadi gelap.
takdela orang kcu lepas ni
bajet macam ramai peminat je. puihhh

mempersembahkan hari jadi kami
inspektor2 sekalian :)
sila la tonton

 

 graduation day with darling2 

 

sijil kami :)
penantian selama 3 thn akhirnya tamat jugak !
wahhh im grad ! tak sangka blh harungi segala cabaran yg mendatang dlm suksis
dengan stress bp ribu kali pn xthu la.
tp seronok , bila dah habes,rinduuu
sume jd kenangan n teringat ingat blik . arghhhh

 

muke tak blh blah, HAHA tengs korang datang ke majlis ku.
terima kasih untuk segala kenangan ,
suksis 10 dalam ingatan. mohon maap atas segala silap
semoga ukhuwah yang terbina berkekalan

akhir kata dari saya
bersahabatlah ibarat sepohon pokok,
yg berakarkan KESETIAAN
berbatangkan KEIKHLASAN
berdahankan KEJUJURAN
berantingkan KESEFAHAMAN
dan berdaunkan KASIH SAYANG
 sayang korang sume kerana ALLAH , semoga ketemu lagi :)
 

Thursday, September 5, 2013

cepat baik , cepat jalan

Hopefully can see my dad smile again ,get well soon

Saturday, August 31, 2013

redha dengan ape yg jadi


 semoga ayah cepat sembuh . syafakaallah

: leave it to god , he know the best :

semoga 6 bulan selepas ni aku jadi seorang yang sangat tabah ,
ayah jangan risau , anak2 ayah sume ade ,will be there for u
ayah kuatkan semangat , insyaallah lutut tu akan baik seperti sedia kala ;)

Thursday, July 18, 2013

bila hati disoal?

tetiba rasa sedih baca Nukilan Dayana,hukhuk!!

copy paste!!

sedihnya baca nukilan Dayana.

"Sucinya aku, kau miliki ketika di Makkah Hebatnya dia, kau sembunyikan ketika di Thailand "

Sungguh ! Beratnya memegang kasih dan cinta pada seorg suami ! Berdoa agar jodoh dia mmg milik aku seorang smpai mati dan sungguh ..andai jodoh dia tetap ada bersama org lain , aku akan terima dgn terbuka dan terus kuat mcm yg mami lakukan !!

Percaya pada jodoh ! Percaya pada ketentuan ! Menangis air mata darah pon kalau takdir dah begitu..kita ada dua pilihan, terima atau menarik diri !!!

Tak usah bicara tentang payung emas
Kerana
Aku belum layak iktiraf diri sesuci khadijah atau fatimah

Tak usah bicara tentang zuriat
Kerana
Aku bukan Allah...mudah menyebut kun fa ya kun...

Tak usah bicara tentang setia
Kerana
Aku pasti kau tahu aku bukan perempuan jalanan

Tak usah bicara tentang tanggungjwb
Kerana
Aku tahu kau lebih arif tentang itu

Tak usah bicara tentang kesempurnaan
Kerana
Aku terima kekurangan kau kerana Allah

Tak usah bicara tentang dia
Kerana
Aku diasingkan darimu kerana dia

Sucinya aku, kau miliki ketika di Makkah
Hebatnya dia, kau sembunyikan ketika di Thailand..

Berhenti beralasan ini semua jodoh ketentuan Allah...
Kerana satu dunia tahu
Hanya itu lah jawapan mudah utk lepaskan kekhilafan yg disengajakan..



lau aku kat tempat dia,, ya allah sedih ye..moga dayana tabah .. tade pompuan yg sanggup bermadu .. sobsobb sedih pulop rasa.. ayt berkias tp maksud ye mendalam dan sangat2 mendalam..

Wednesday, May 15, 2013

5 rahsia bilik hotel

Di sini  ingin berkongsi tentang rahsia bilik hotel yang kita sendiri tidak tahu. Namun begitu, jangan percaya 100%, kerana ini adalah sekadar kajian dan tidak semestinya ia berlaku di semua hotel. Kita boleh membuat pilihan sendiri.



Jom baca di bawah ini.

Oleh kerana staff pengemas bilik hotel selalunya di beri masa 30 minit atau kurang untuk mengemas satu bilik, kebanyakan peralatan di hotel tidak sebersih yang anda sangka. Kami bukan mahu menakutkan anda. Tetapi kami cuma mahu memberitahu. Berikut adalah 5 rahsia di bilik hotel yang patut anda tahu.


Rahsia 1 : Jangan Guna Gelas Di Bilik

Gelas di bilik anda mungkin berkilat. Tapi ia sebenarnya menjijikkan. Kebanyakan staff mengemas bilik tidak mencuci gelas itu, tetapi hanya mengelapnya saja. Dalam satu pendedahan oleh Fox News pada tahun 2007, kamera tersembunyi yang dipasang di hotel mewah bandar itu merakamkan yang gelas di bilik selalunya tidak dibasuh.


Kadang-kadang ia di sembur dengan pencuci tingkap dan dilap dengan tuala kotor. Ada yang membersihkannya dengan menggunakan sarung tangan yang sebelum itu digunakan untuk mencuci mangkuk tandas. Pilihan terbaik? Bawa cawan plastik dari rumah. Jika tidak pun, cuci dulu gelas dan cawan dengan air panas sebelum menggunakannya.



Rahsia 2 : Jangan Guna Cerek Air di Bilik

Ah! Cerek air di bilik hotel .. siapa yang tidak sukakannya? Memang best bila boleh membancuh teh dan kopi di bilik yang sejuk. Tetapi dalam satu pendedahan di dalam majalah Saloon, seorang pengemas bilik mengakui yang ada satu perkara yang pelik mengenai cerek air. Cerek sebenarnya kerap dijadikan tempat meletak kond*m terpakai.


Menurutnya, beliau mempunyai satu pen yang digunakan khusus untuk mengambil kond*m tersebut. Begini rutin pembersihan beliau. Pertama buang benda tersebut. Kemudian sembur pencuci, bilas dengan air panas dan ulang jika lekit cecair masih ada.


Tambahnya lagi, beliau terlalu kerap menemui sisa tersebut di dalam cerek sehingga apabila beliau menjerang air di rumah, beliau kerap terbayang apa yang terjadi di bilik hotel.



Kesilapan 3 : Pintu Hotel Mudah Dibuka

Tidak kisahlah samada anda bercuti di hotel bajet atau hotel mewah, bawa sendal pintu anda untuk keselamatan. Setiap kali anda berada di bilik, letak sendal di pintu. Mengapa? Sebab tak kiralah betapa canggihnya sistem keselamatan pintu anda, ia tidak se-selamat yang anda sangka. Sistem kunci rantai dan sistem kad elektronik mudah dibuka — tidak kiralah samada oleh orang luar ataupun staff hotel sendiri.


Jadi anda perlukan sendal anda. Walaupun murah, sendal pintu adalah cara paling efektif menghalang orang yang tidak dikenali dari masuk ke dalam bilik sewaktu anda, pasangan anda dan anak-anak sedang tidur.



Rahsia 4 : Jangan Guna Air Dari Paip Untuk Minum

Jika anda menginap lama di hotel, guna air mineral sebagai air minuman. Jangan gunakan air paip dari bilik air, terutamanya jika anda bercuti di kawasan yang mempunyai air tercemar dari sisa najis manusia dan racun serangga seperti di Cameron Highland. Kisah anak-anak cirit birit selepas pulang dari situ adalah perkara biasa.


Kalau itu belum membuatkan anda risau, pernah dengar kisah dua pelancong Britain di Cecil Hotel, Los Angeles? Tidak tahan dengan rasa air yang agak pelik mereka melaporkannya kepada pihak hotel. Setelah di selidiki, staff hotel mendapati bahawa selama ini memang mereka menggunakan air yang kotor untuk mandi, minum dan menggosok gigi. Kenapa ?


Kerana ada mayat seorang wanita Cina telah mereput lebih 2 minggu di dalam tangki air yang digunakan di seluruh hotel.


Rahsia 5 : Jangan Bersandar di Tingkap Bilik

Ya. Bersandarlah di tingkap bilik, jika anda ingin mati muda. Tingkap di bilik hotel selalunya tidak diperiksa dengan kerap, walaupun di bilik-bilik hotel mewah di dalam bangunan tinggi seperti di Kuala Lumpur. Setiap bulan, ada saja berita dari seluruh dunia mengenai kanak-kanak dan juga orang dewasa yang jatuh disebabkan mereka bersandar di tingkap hotel.

Tidak kiralah samada hotel tersebut hotel murah atau hotel mewah, kedua-duanya tidak selamat. Tak percaya? Lihat apa yang anda jumpa bila anda google hotel window fall.

Sunday, May 12, 2013

its time for work

nak tau keje pa ? biarlah rahsiaaaa
*muke takleh blah .
muke bahgia ok ! mata sembab macam ape ntah 
daaa korang ~ lebiuuu uolls

oh apam dot2


wahh dap ye.. dap kan
tetibe aku terindu lak apam ni .
nama tu pon macam cantik . macam la kan
macam tak caye ada jugak orang tnye aku resepi
macam la aku ni masterchef kan . huhu *selingan je
 

Saturday, May 11, 2013

the mood is back


assalamualaikum cinta2 hati sekalian
i'm back dari segala masalah bagai .
wah rindu ye nk berbelog .
mcm poyo je statement tu kan .
whatever yg pnting memang rindu banget
rasa macam sedikit tenang hari ni even rasa macam hari ni bad day
seriously bad day . intebiu tak pi
dapat halangan dari kedua belah pihak
mum n dad . wisau ye mereka kt sy
kata ye bahaya la , ade kes jenayah la kat citu .
ape boleh buat ? hanya mampu berserah .
maybe rezeki kat tempat lain
i'm 21 la ! i know who i am . dah beso panjang . boleh buat sendirik
ampun ye mak , tadi mak panggil makan tgh hari i xturun coz hati ni sedang menanges mengenang naseb ku . alahaiii kau dah kenapa nak nanges2 . mengada oke !!
bad day keluar pi jalan2 tadi pon , air mata terkeluar biler dengar selawat2 sume dalam kete.
haiyaakk . sangat memalukan tau . mak ayah adik sume ade .
mana aku nak letak muke ni ?? mana ? huaaaaa malu giler
tak patut aku nanges dalam kete tadi ! tak patut !!
ok fine setelah menanges macam org meroyan frust menonggeng bagai . 
kami semayang magrib kat masjid klang .
ok kat cini lagi la hati aku tersentuh . dirobek robek . sangat2 .
aku tengok masjid . aku sayu n nanges dalam solat .
ya allah baru hati ni rasa tenang n mampu kembali tersenyum :)
alhamdulilah syukur , aku dah berjaya jadi seorang yang tabah
n start from now . aku nak jadi insan yang sangat2 bersyukur n tabah hadapi segala masalah
aku taknak dah sedih2 nanges2 , sakit woi mata nanges . memang aku pahnih takleh nanges dah
ada masalah mata . haha nanges ckit , sakittt yang amat ! mmg tak bagi aku nanges
 
n finally lepas rasa tenang , pi uma sedara , n i got the smile back . gelak2 dengan dorang. sangat seronok n happening gler2 la .. i'm fine n really fine !
back to normal . 
^_^
 
terima kasih sume yang banyak membantu . :)


Tuesday, May 7, 2013

----------------------------------------------------------------------------

: Mcm mana nk berdepan dgn lelaki psiko ni ? Bunga bukan sekuntum kan so jgnlah buat mcm aku ni je sekuntum bunga yg boleh kau petik pegilah cari bunga lain.

ini hari

When you wake up لا إله إلا الله Throughout your day لا إله إلا الله When you sleep لا إله إلا الله Always لا إله إلا الله Forever.
 tadak benda yang saya mampu buat untuk anda
hanya mampu berdoa berdoa berdoa dan terus berdoa
semoga kembali ke keadaan sedia kala
diam tak mampu selesaikan masalah . >.<
mood : dingin , dingin dan dingin lagiiii

Thursday, May 2, 2013

^_*

Sesungguhnya saya sendiri berpandangan bahawa Anwar Ibrahim, berdasarkan sejarah dan pengalamannya, kebijaksanaan dan perjuangannya, kesabaran dan kecekalannya, sejak usia mudanya yang awal hingga ke hari ini, juga kecintaan yang diperolehinya daripada orang yang baik-baik dari kalangan rakyat Malaysia, dari kalangan orang Melayu, Cina dan India, maka dia selayaknya berada pada pilihan yang paling atas untuk memegang jawatan Ketua Kerajaan dan Perdana Menteri bagi memimpin Malaysia.

Surat Terbuka Kepada Rakyat Malaysia
- Sheikh Dr Yusuf Al Qaradawi, Ketua Ittihad Ulama Dunia





inikalilah ~


inikalilah 
tawan PUTRAJAYA !
anda mampu mengubahnya


Saturday, April 27, 2013

saya si kidal

korang nak tahu pasal kidal ?
aku lah salah seorang anak yang kidal
i'm the only one left-handed in my family !
macam bangga pon ada gak kan? euww !

hari ni nak bercerita topik ni .
dapat idea lepas tengok sis di tv9
byk info dapat kt citu

Definisi
Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk. melakukan berbagai tugasan. 10 peratus dari 6.7 billion populasi di dunia ini adalah manusia yang kidal ( lefthanded ). Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.


Hubungan kidal dengan otak
Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.
Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.
Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

 brainorg
Fakta menarik
1. Individu kidal cenderung merasa cemas ataupun malu dengan apa yang ingin dilakukan atau dikatakan.
Kajian dari Abertay University Skotlandia menemukan bahwa orang kidal cenderung lebih setuju dengan pernyataan seperti : “Saya khautir membuat kesalahan.” Mereka yang kidal juga sepakat dengan penyataan : “Kritik atau omelan membuat saya sedikit sakit hati.”. Dr Lynn Wright, yang menjalan kajian tersebut di Dundee, Skotlandia, percaya fenomena ini disebabkan adanya perbezaan bahagian otak antara orang kidal dan orang tangan kanan.
“Orang kidal cenderung lebih bimbang, sedangkan mereka yang memakai tangan kanan cenderung sedikit bergerak cepat. Pada orang kidal, bagian otak kanannya lebih dominan, dan inilah bagian yang sepertinya mengendalikan aspek negatif dari emosi. Mereka yang lebih banyak memakai tangan kanan, bagian otak kirinya lebih dominan,” jelas Lynn
KELEBIHAN DAN KEKURANGAN
eh2 kitorang pon ada kelebihan n kekurangan tau , ingat korang je ade ,
1. Kesukaran bagi individu kidal:
Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.
Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll ), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.
Kerusi meja (kerusi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.
 

Juga payah nak main badminton..uuhuhuhu..
tapi kan aku boleh main badminton dengan kedua-dua belah tangan . wehuuu
satu kelebihan bagi aku~
Individu kidal dipercayai mempunyai kelemahan dalam aspek:
* Pengurusan
* Kesihatan
* Pendidikan
* Kerjarumah/surirumah
* Pelajar

Kelebihan bagi individu kidal:
Tulisan Arab:
Menulis dalam tulisan jawi/arab lebih senang berbanding tulisan biasa.
Kreativiti:
· Individu kidal menggunakan otak sebelah kanan yang menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.
Kamera :
· Bentuk kamera SLR yang memerlukan kedua-dua belah tangan sedikit menyenangkan individu kidal. Tangan kidal/kiri akan digunakan untuk memegang lensa dan menyokong berat kamera tersebut. Oleh itu, mereka lebih cepat mengubah fokus kamera dan kamera dapat disokong dengan mudah.


Rumusan
1. Secara kasarnya sekitar 10-15% drp. penduduk dunia adalah kidal.
2. Orang kidal tidak semestinya mempunyai kedua ibubapa yg. juga kidal.
3. Menurut kajian tidak ada sesiapapun yg. dpt. mendefinasikan mengapa sesetengah individu itu dilahirkan kidal. Tidak ada gen yg. mengaitkan orang kidal dpt. dikenalpasti, tetapi ianya mempunyai kaitan didalam sesebuah keluarga.
4. Leonardo da Vinci menulis kesemua data peribadinya dari kanan ke kiri (seperti penulisan jawi) sehinggakan sesiapa yg. ingin membacanya terpaksa menggunakan cermin utk. menterjemahkan mesej-mesejnya.
5. Hari istimewa utk. orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yg. disambut pada 13 Ogos setiap tahun.(ni budaya orang barat-tak perlu ikut..huhu)
6. Lebih ramai lelaki yang kidal berbanding perempuan
7. Individu Kidal, Individu Elastik
Disebabkan individu kidal terpaksa menggunakan pelbagai barangan untuk orang biasa (tangan kanan), mereka terpaksa menyesuaikan diri dalam semua keadaan agar dapat menggunakan sesuatu kemudahan seperti orang bertangan kanan. Akhirnya, mereka dapat menyesuaikan diri dalam semua kerja walaupun dengan gaya kerja yang sedikit berbeza. Dan disebabkan itu juga menjadi faktor orang kidal hidup 9 tahun lebih pendek dari orang dengan tangan kanan secara puratanya.
Orang kidal pintar?
Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat aku, individu kidal bukan sahaja menggunakan otak kanan secara maksima,tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan. Bukan semua kidal tu pandai tapi yang pasti, tak kira kidal atau tidak, kalau malas buat kerja.
Makan tangan kiri
Rasulullah saw bersabda, “Wahai anak, bacalah nama Allah dan makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah seterusnya dengan tangan kananmu.” (HR. Bukhori Muslim)
Pasal isu makan guna tangan kiri. Aku rasa ramai kidal pun makan dengan tangan kanan kecuali kalau guna sudu kan? Orang kidal ni selalu kena tegur kalau makan guna sudu. So, bagi orang kidal, makan la guna tangan je. Ikut sunah Nabi, dapat pahala lagi.

Wallahualam.
“only left-handed are in their right minds”










Sunday, April 21, 2013

Dinner :)

 gambar pembukaan . .
jurulatih kami !

say arghhh ~


assalamualaikum love !
haipp ini bukan malam kebudayaan tamil yer
ini malam memperingati senior .
eh eh aku la tu..
aku senior suksis ~
last year !!
horaayyyyyyyyy
apa tu suksis ? korang paham ke suksis tu ape?
nama panjang ye sukarelawan siswa/siswi polis unisza
ada paham dah?
ok sume yang aku belajar from suksis
akan tersemat di hati

mereka2 ini lah kawan,teman, segalanya..
banyak mengajar erti hidup ..
pengalaman hidup
lagi2 jurulatih
tak putus2 bg nasihat , ransangan? ape tu? haha
yg pasti korang sume the best
enjoy kawan gn sume !!
love uollss ~


30 mac 2013 ~
hotel grand continental Kuala Terengganu 
our day 
the last n forever last.
untill we meet again
bler ea nk meet again?
time tauliah plak la ea
tu pon lau tahap kerajinan aku ni di tahap tertinggi
aku hadirkan la diri ...
coz time raye ke-3 kot?
camane nak datang? buat ye time tu aku nak kawen ke hape?!

ok yang tu tipu ...
 insyaallah akan cube hadirkan diri
tapi tak sanggup nak korbankan raya kuh !
setahun sekali kot :(

pape pon , nanti ceq decide k !!
ceq pikiaq2 dulu yeh . .

aku saji korang dengan gambar2 ea . hari tu kan dah janji

gedik2 time .
kenapa gmbr banyak gan dia? sebab amek kt phone dia .
aku malas nk amek gambar kt phone sendiri ..
just copy paste jela gambar .
huhuhu

 carik la mana saya >.<
yg paling kurus tauuu . :D

 shantiny ~


 with scandal , ganesan ~
hahahaa
versi sebelum dan selepas ye
sebelum gelap n selepas terang benderang cerah yee
muaahahaha ~ opps terlebih sudah
oh budak ni tersangat la baik n ramah
suke kawan gn dia .
ampun tau ganesan . i gurau2 saja
takmo amek hati yee
u tetap cerah dalam hati i tau tau . hihi

 time ni tga nyanyi ramai2 lagu pelangi petang .
ok part paling sedih n air mata berguguran jugak .
auch ape pon tak boleh .
suke ngaatt wat bab2 sedih ..
aku takleh terima lah..
aku tak suke nanges depan orang ! hadoiii

 sebagai pengakhiran ye..gambar tuan belog sendirik ..
muke pelahap tahap 10
muahahaha ~
jemput makan sume 
:D


Thursday, April 18, 2013

adakah benar ?


antara pendapat adik angkat about guy ~
 
maybe dia tgh busy
atau dia nak ruang jap
yelah
hari2 berkepit
budak lelaki ada life nan membe2 dia
permpuan kadang2 terasa
bagi lelaki ruang n masa
kami tak suka didesak

perempuan duduk rumah je
mmglah ada masa
kami jiwa seperti angin
bebas

tapi jgan fkir negatif sgat
lelaki ni xpandai jaga hati perempuan
dah lumrah dah
kitorang sayang
tapi xtahu mcm mana nak tnjuk



detector kami lemah
dan kami kurang sensitif
jadii
akak kena bersabar
insyaAllah kalau dia jodoh akak
adalah
tuhan maha adil
sebelum kita dilahrkan kat dunia ni
dah tertlis dah nama jodoh kakak di luh mahfuz


thank u so much adk faisal for listening my problem . .
antara soalan2 aku tanya dia tak payah la dipaparkan .malu aww . hahaa

 "Good Relationship , Don't Just Happen , They Take A Time, Patience And Two People Who Want To Be Together ツ"